woensdag 7 december 2016

Het boek van Sinterklaas

Sinterklaas las gisteren voor uit zijn grote boek maar omdat de zwarte pieten ondertussen de klas op stelten aan het zetten waren heeft niet iedereen de Sint goed verstaan.
Dit stond er over de helden van 3A in de Sint zijn boek:
Lieve helden van 3A,
Zijn jullie niet te hard geschrokken dat ik hier voor jullie neus sta?

Ik ga eens kijken wat er hier over jullie in mijn grote boek staat,
 hopelijk lees ik meer goed dan kwaad!


Ik heb gehoord dat jullie meestal flink zijn,
dat vind ik heel fijn!

Af en toe staan jullie babbeltongen niet stil,
en dan laat juf Griet wel eens een luide gil!

Moet ik iemand meenemen in de zak van zwarte piet?
Ik hoop maar van niet
Zonder enkele kapoenen zou het in de klas wel rustiger zijn voor juf Griet.

Maar ik denk dat ze haar 21 superhelden niet meer kan missen,
of ben ik mij hier aan het vergissen?
We gaan eens een kijkje nemen in mijn boek…



Jens, jij bent de gekke clown van de klas,
je bent een kei in wiskunde en een echte grapjas!

Af en toe ben je een beetje te druk,
Let hier op, anders doe je zonder dat je het wil iemand pijn of maak je iets stuk.
Je zou later een goede zwarte piet kunnen zijn,
zou je dat leuk vinden en eet je zoals mijn pieten graag marsepein?

Felix en Seth, zoals ik kan zien zijn jullie neefjes van elkaar, 
ik bewonder jullie want jullie staan altijd voor iedereen klaar!

Seth kreeg op de speelplaats per ongeluk een blauw oog, 
het kreeg alle kleuren van de regenboog.

De volgende dag deed Felix zijn oog ook pijn,
gelukkig maar dat jullie steeds blijven lachen en altijd vrolijk zijn!

Seppe, jij bent een lieve jongen en doet goed jouw best,
af en toe maak je eens ruzie met de rest.
Dat wil ik niet meer zien,
en dan krijg jij van mij een tien op tien!
  
Dieuwke, Soetkin & Anaïs,
Jullie zijn 3 hele lieve en vrolijke meiden,

af en toe zijn jullie een beetje bescheiden (verlegen).
Jullie hoeven zeker niet bang te zijn,
ik zie dat jullie plezier maken met groot en klein

en dat vind ik natuurlijk reuzefijn!

Jullie zorgen in de klas voor wat extra zonneschijn!


Gaëlle, jij bent een nieuwe leerling in De Klimop,
maar ik heb al gezien dat je het hier naar jouw zin hebt, jouw plezier kan niet op.

Soms moet je juist een beetje beleefder zijn,

doe maar extra jouw best, dat vinden juf Griet en ik heel fijn. 


Yanis, Axcel en Lukas,
jullie zijn blijkbaar de 3 gekke professoren van de klas!

Er staat steeds een brede glimlach op jullie gezicht,

laat jullie mooiste lach eens zien … en dan ga ik verder met dit gedicht.
Er staan alleen maar goede en positieve dingen over jullie in mijn boek,
dat maakt mij heel blij, dat verdient zeker een cadeautje en een sint-koek.
Jullie hebben ook alle drie een wiskundeknobbel heb ik gehoord,
kunnen jullie die eens doorgeven aan mijn pieten? Want zij kunnen niet zo goed rekenen en zijn een beetje gestoord.


Lucia, Kyara & Amber,
jullie zijn zo te zien de drie grootste babbelkousen van de klas,

jullie zouden zeker winnen als er een prijs voor “langste babbeltong” te winnen was.

Maar jullie zijn ook hele lieve en vrolijke meisjes,
die houden van dansen, zingen, knutselen en ijsjes.
Jullie staan altijd klaar om te helpen aan juf Griet,
daar kan jij nog iets van leren zwarte piet!
Jullie werken ook heel goed mee in de klas,
jullie hulp en enthousiasme komt altijd goed van pas!

Dikke duim meisjes, doe zeker zo voort,
hou juist af en toe jullie babbeltong een beetje in zodat je de les niet stoort.


Mathias & Nathaniel,
jullie zijn ook neefjes, wat leuk zo samen in de klas,

Wie van jullie twee is de grootste grapjas? Vertel eens een mopje.
Ook jullie zouden twee goede pieten kunnen zijn,
Nathaniel kan al gekke geluidjes maken heb ik gehoord en Mathias kan misschien goochelen met een mandarijn?

Hallo Tudor of buna ziua!
Jij bent ook een nieuwe leerling in de Klimop,
Jij bent volop Nederlands aan het leren en je doet het top!
Kan je mij eens laten horen wat je al kan?
Wauw super, daar word ik eventjes stil van…
Dat verdient een applausje van mijn zwarte piet,
je hebt al flink geluisterd naar juf Griet!
Je papa is een échte pizzabakker en is heerlijke pizza’s in de klas komen maken,

zo’n pizza zou mij en mijn pieten ook wel smaken!
Blijf maar heel goed je best doen,
dan zal je beloond worden met heel wat lekkers in je schoen.

Asmae & Nathan,
Jullie zijn ook twee flinke helden,

ik heb niks slecht over jullie te melden.
Soms zijn jullie een beetje stil,
maar jullie doen goed jullie best en dat is wat ik wil.
Nathan is soms in de klas nog een beetje aan het slapen,
neem eens een voorbeeld aan mijn pieten die zo gek en actief zijn als apen!
Asmae jij hebt heel veel tekentalent,

maak dus maar een mooie tekening voor mij, dan neem ik die mee naar Spanje en word je misschien zelfs bekend!

Sienna & Marie-Lou,
Jullie zijn de twee engeltjes van de klas,
dankzij jullie is juf Griet altijd gelukkig en zit ze nooit in zak en as.
Jullie zijn altijd met heel veel plezier hulpjuf,

zonder geklaag of gepuf.
Niks is jullie teveel,

en jullie toveren prachtige kunstwerken tevoorschijn met een potlood of penseel.
Jullie zijn blijkbaar ook de kunstenaressen van de klas,
Soms wou ik dat evengoed als jullie was!
Jullie verdienen natuurlijk wat lekkers en een volle schoen,
blijf zeker zo verder doen!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten